LIS
2016

OCD czyli zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne

Zaburzenie obsesyjno kompulsyjne (Obsesive-Compulsive Disorder stąd skrót OCD) to zaburzenie neurobehawioralne. Występuje wg danych z USA (za: Hyman, 2014, Pokonać OCD czyli zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne) z częstością średnio 1 osoba na 40.

W przypadku 65% chorych zaburzenia pojawiają się przed ukończeniem 25 roku życia, a około 15% zaczyna chorować po ukończeniu 35 roku życia . Zanim trafiają na terapie mija czas, bo większość osób wstydzi się swoich objawów, nikomu o nich nie opowiada.

Na czym polega OCD?
Osoby zgłaszające się na terapie z powodu OCD borykają się codziennie z różnymi jego objawami, które zajmują czas (więcej niż godzinę dziennie), sprawiają cierpienie, zakłócają codzienne czynności , związki międzyludzkie i normalne funkcjonowanie.
Należą do nich:

– obsesje, czyli natrętne, niepożądane myśli, obrazy lub impulsy wdzierające się do myślenia człowieka i powodujące nadmierny lęk;

– kompulsje, które mogą być jawnym działaniem lub ukrytym rytuałem myślowym wykonywanym i powtarzanym w celu złagodzenia lęku lub by lękowi zapobiec.

Kompulsja w magiczny sposób ma spowodować uniknięcie czegoś przerażającego jak śmierć, choroba lub pech. Jednak po chwilowej uldze jaką przynosi, w dalszej perspektywie powoduje nasilenie i utrwalenie objawów OCD.

OCD przyjmuje różne formy, należą do nich sprawdzanie, mycie i sprzątanie, porządkowanie i powtarzanie, skrupulantyzm, syllogomania, OCD z przewaga myśli natrętnych.

Jeśli cierpisz z powodu nerwicy natręctw nie czekaj, skorzystaj z terapii poznawczo-behawioralnej. Jej skuteczność w leczeniu OCD potwierdzają 30 letnie badania i świadectwa chorych (Hyman, 2014).

Kluczową strategią w leczeniu jest terapia ekspozycji i zablokowania reakcji oraz restrukturyzacja poznawcza. Dzięki nim można złagodzić objawy OCD i poprawić jakość życia.

Terapeuta bliżej wytłumaczy w trakcie sesji na czym polega nerwica natręctw i jak przebiega terapia. Zwykle jednak trwa minimum około 25 spotkań, raz w tygodniu, po których ustala się zależnie od stanu chorego ciąg dalszy lub zakończenie terapii.

About the Author